S/N:
21448
Levert fra fabrikk:
18.05.1951
USAF Ser.No.:
50-1712
Norske kjennetegn:
CE-S / 712
S/N 21448
Diverse anmerkninger: 
31.05.1968 Ankom LFK Kjeller fra USA. Flygetid 3730:55
25.06.1968 Mottakskontroll ved LFK Kjeller. 
05.08.1968 Avgitt fra LFK Kjeller til Gardermoen. 
26.01.1971 Avgitt fra Gardermoen til Fred. Olsen. 
01.03.1971 Avgitt fra Fred. Olsen til Gardermoen. 
13.05.1976 Avgitt fra Gardermoen til Horten Verft for mod. 
15.11.1976 Avgitt fra Horten Verft til Torp. 
31.01.1981 Fortsatt på Torp. 
01.03.1985 På Haslemoen. 
01.02.1987 Fordelt som reservefly til Torp. 
01.06.1988 Utlånt fra Haslemoen til Bardufoss. 
31.12.1988 Stasjonert på Bardufoss. Gangtid 5923:8 
30.09.1989 På Bardufoss ved Flytroppen/MFAbn/Brig N. Gangtid: 6020:5 
31.10.1990 På Bardufoss. Gangtid 6210:10
20.09.1991 Avskrevet. 
29.01.1992 Flyet avgitt til FMU og beordret overført fra Værnes til Gardermoen. Senere overført til Luftforsvarsmuseet i Bodø.
01.01.2000 Info via Hans Petter Stue: Maskinen som har tail # 712 (den som henger oppunder taket i Bodø), var faktisk ikke en 1951 modell (51-....712), men derimot den eneste som var bygget i 1950, altså 50-...712.Den ble altså bygget det første året Birddog'en var i serieproduksjon, og var således den eldste vi fløy med. Den var også den eneste som var utstyrt for å drive slepeflyging, og den var modifisert med en ramme plassert på gulvet bak baksetet (der hvor UHF radioen satt), pluss et lite rør som kom ut av skroget like foran halehjulet. Rammen holdt selve slepemekanismen og wire, og wiren kom ut av røret bak.
Birddog # 712 i formasjon

 


Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com