S/N
23040
Levert fra fabrikk:
15.04.1953
USAF Ser.No.:
51-12585
Norske kjennetegn:
CE-E / 2585
S/N 23040
Diverse anmerkninger: 
03.11.1961 Ankom til Norge.
13.12.1961 Til Værnes.
19.04.1968 Til Gardermoen.
01.01.1976 Til Værnes.
20.06.1977 Fra Værnes til Horten Verft for mod.
30.09.1977 Fra Horten Verft til Værnes.
01.06.1979 Fra Værnes til Bardufoss.
14.02.1984 Mindre uhell ved Trongen i Målselv. Under øvelsesflyging kuttet flyet tre strømførende ledninger i et dalføre i ca. 25 m høyde. Flyger var løytnant Trond Arnfinnsen, innkalt fra SAS. Passasjer var løytnant Arild Borgersen. Flyet tilhørte Flykontrollavd.nr.2.
01.02.1987 Fordelt til AR 6, MFA1/BRIG 15 på Bardufoss.
17.09.1987 Større havari. Under en treningstur i formasjonsflyging med en annen O-1A, samt trening i 'touch -and-go' landing, skulle flygeren gjøre en siste 'touch-and-go' på Evenes flyplass for full-stopp landing. Under ut flating lå flyet for høyt og tok bakken med halehjulet først. Maskinen spratt opp i luften, for den igjen tok bakken med større kraft og ble slått rundt på ryggen. Flygeren, kaptein Ole Johnny Anderson (Mob.disp. flyger i SAS), var uskadd. Flyet tilhørte Flytroppen FAbn/Brig.N på Bardufoss. Flyets gangtid ved havariet var 2667:4. overført til Værnes for reparasjon.
31.12.1987 På Værnes til reparasjon.
01.03.1987 Returnert fra Værnes til Bardufoss.
01.09.1987 Ground loop på Evenes. Gangtid 2639:5. Til Værnes for reparasjon. Reparasjonen utfort på Ørland.
01.04.1988 Levert fra Ørland til Værnes etter reparasjon.
31.12.1988 Stasjonert på Bardufoss. Gangtid 2674:5. Halefinne og sideror avmontert for rep. på Værens
30.09.1989 På Bardufoss ved Flytroppen/MFAbn. Gangtid: 2767:0.
31.12.1989 Stasjonert på Bardufoss. Gangtid 2767:0 ikke luftdyktig siden.
01.07.1989 Langtidslagret.
01.09.1990 Flytroppen/MFAbn/Brig N overgikk til mob.status. Flyet mob.lagret på Bardufoss. Gangtid 2767:0.
20.09.1991 Avskrevet.
16.06.1992 Fløyet fra Bardufoss til Værnes for endelig avlevering. Returnert USAF og solgt til Brasil. Brasiliansk reg PP-EKD. Tildelt Aeroclube do Pará.

Birddog # 2585 på Setermoen i 1991
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com