Vinsjstart med seilfly. Foto hp.fure

Europas største fly-in må være Tannkosh som er fredag 14. til søndag 16. juli. Stevnet arrangeres på flyplassen Tannheim EDMT som ligger like vest for München. Flyplassen var den første mikroflyplassen i Tyskland, men har etter hvert vokst seg større. Det er nå 73 fly av alle slag som har sin base der, hvorav 40 UL. Det første fly-in ble arrangert i 1993 og det har satt ny deltagerrekord hvert år. I 2004 var det 780 fly, i år er forventet mer enn 1.000 fly. Lars og jeg drar dit med Birddog 568, en skikkelig langtur.

Lars og jeg regner med å bruke to dager på turen til Tannheim. Det er ca 900 NM hver vei og det planlegges mellomlanding i Randers EKRD, Tønder EKTD og Würzburg EDVI. Etter Tannkosh drar Lars hjem og jeg fortsetter til Sveits hvor jeg skal ha base i Triengen LSPN og derfra utforske alpene og ta dagsturer rundt omkring til små flyplasser. Et flystevne i Raron LSTA får jeg også med meg før kursen går nordover tilbake til Norge og Kjeller. Det skal bli spennende å legge ut på langtur igjen.

Lørdag 8/7:

Det er bare noen dager igjen til vi drar av sted, sitter her foran skjermen og planlegger ruten. Første overnatting blir hos Silkeborg Flyveklub etter fuel stopp i Randers EKRD. Der pågår Jydsk-Fynsk seilflymesterskap og det er artig å se på, kanskje blir det mulig å få seg et par vinsjstarter også. Deretter drar vi til Tønder EKTD for å fylle opp så mye fuel det er plass til. Fra Tyskland og sydover er det blodpriser på fuel. Deretter har vi plan A fint vær som er 3:40 timer direkte til Würzburg EDVI som er en tollplass, mens plan B dårlig vær er et lite hopp på 5 minutter over grensen til Leck EDXK for å ha gjort unna toll og deretter kan vi tråkle oss ned gjennom Tyskland og lande hvor vi vil hvis det skulle være nødvendig. Endelig mål for dagen er Tannheim EDMT og vi trenger en fuel stopp på veien dit.

Onsdag 12/7:

Endelig er der, avreisedag. Det er morro å starte på noe som har vaert planlagt lenge. Første etappe er Kjeller-Näsinge-Aalborg, dermed er tollformalitetene unnagjort. Etter fuel i Aalborg gikk turen videre til Christianshede seilflyplass hos Silkeborg Flyveklub. Landet akkurat i passe tid til å slukke toersten før vi ble invitert paa felles middag.

Torsdag 13/7:

Felles frokost og deretter videre Silkeborg-Tönder for en siste fuelstopp med akseptabel fuelpris. Krysset midt over Billund flyplass paa vei sydover, no problem. Fra Tönder forsökte vi aa ringe Würzburg flyplass for aa bestille toll, men det var bare opptatt. Dermed ble det en variant av plan B selv om vaeret var bra, vi flöy like over grensen til Flensburg og dermed var vi fri til aa fly videre og lande hvor vi ville uten aa tenke mer paa toll. Würzburg laa imidlertid greit langs ruten og vi startet opp uten flight plan, bare kalte opp Bremen info underveis. Det ble en lang tur, fuelmaalerne sank mot rödt og nivaaet i blaera steg mot max. Fylte fuel i Würzburg til euro 2,10 pr liter, du kan gange med 8 for aa regne om til norske penger.

Fredag 14/7:

Sen frokost og saa drosje ut til flyplassen. Prosedyrene for ankomst Tannheim var nöye studert og det var hektisk på radioen naar vi naermet oss. All innflying skulle skje fra nord og alle skulle inn paa downwind i en rekke. Vi ble nummer syv i rekken og det gikk veldig bra. Lite radioprat og mange hjelpere paa bakken som med handsignaler dirigerte alle til parkering. Fredag kveld var det kommet ca 900 fly og lurte paa hvordan de skulle faa plass til alle som kom lördag. 

Lördag 15/7:

Det randt inn med fly, landinger stort sett med 15 sekunders mellomrom og det gikk som smurt. Noen maatte avbryte paa finalen fordi de kom for naerme den foran og da la man seg bare paa en ny downwind. Naar kvelden kom var det registrert 1300 fly. Hver halvtime var det flyoppvisninger og deretter en halv times pause for landinger.

Söndag 16/7:

Söndag var den store avreisedagen, allerede rundt seks om morgenen begynte det, litt tidlig for en som liker å sove lenge. Alle avgangene ble kjört med handsignaler og det gikk ogsaa som smurt. Jeg ventet til halv totiden og dro videre, först til St.Gallen for toll og deretter videre til Triengen. Triengen er en nydelig flying ranch med flyskole, -utleie, -verksted og fallskjermhopping. Rullebanen er 385 meter lang og asfalt. Landet i tretiden og det var 35 grader i skyggen.

Lagt inn 30/6. Sist oppdatert 17/7. Følg med på videre oppdateringer, bilder må vente til jeg kommer hjem.

Du kan lese mer om Tannkosh på http://www.tannkosh.de/ og http://www.fgo.ch/

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com