Landing på FV140. Foto via Tore Gjørsvik

ÅSNES 17. august 2002: Det er en nydelig lørdag, og perfekt for en flytur. Dagens flytur er godt planlagt, og det er masse papirarbeid som er unnagjort før flyet skal klargjøres. Etter en forespørsel tidligere så er det planlagt en tur til Åsnes, med landing på fylkelsvei 140. Lørdag 17. august reiser jeg til Kjeller, kanskje ikke så uvanlig for meg, men oppdraget i dag er noe uvanlig. En entusiastisk gjeng har et ønske om å få fløyet en person fra Kjeller til Åsnes utenfor Flisa.

Tur på FV140 ved Åsnes 

Siden det ikke er noen flyplass på Åsnes, så må man bruke fantasien. Forslaget om å kunne lande på et jorde i nærheten er ok, men kanskje ikke ”spesielt” nok. Så gutta kommer med forslag om å lande på FV140. Tanken var god, men lar det seg gjøre? Her er det mye byråkrati, og veien er smal – ca 6 mtr fra grøft til grøft, og hva sier naboene? Etter en del timer med skriving av søknader og prosedyrer, mange faxer og mye venting, så har de klart å få en avtale med Statens vegvesen.  

Espen Aarhus som har hytte i området hadde tidligere vært der, merket opp hindringer ved veien og målt opp alle landingsmuligheter. Noen av kravene som ble stilt, var at landingsområdet, altså veistrekningen vi skulle lande på ble fysisk avsperret med personell. Personell må være over 18 år og bære godkjent vernevest.

Sperring av vei

Sperremannskapet skal ha radiokontakt med hverandre og sperringene skal markeres med varseltrekant. Naboene til vegen skal varsles og til slutt; landingen foregår på eget ansvar. Alt fra lensmann og ambulansetjenesten til drosjesentralen på Flisa ble varslet og satt i beredskap med kopi av varslingsplan som beskrev hvordan hele opplegget skulle foregå. Etter å ha klargjort vår Birddog og studert kartet over området, så var det bare å spenne fast passasjeren og meg selv. Ruten var lagt opp langs Glomma et stykke nordover, deretter over Storsjøen og over til Flisa. Derfra fulgte vi FV 140 til vi kunne se sperremannskapene. 

 
Landing på FV140. Foto via Tore Gjørsvik

Vi hadde kommunikasjon med de på bakken og når vi varslet at vi nærmet oss, tente de noen røykbokser på bakken. Da var det lett å se vindforholdene ved bakken og jeg kunne begynne mine forberedelser for å sette Birddog-en ned på veien.

Etter en overflyging for inspeksjon av veien, så var det bare å legge opp for en landing. Innflyging over skogen, farten ser ok ut, og er nå sentrert inn mot veien. Flap settes til 30°, alt ser fortsatt bra ut og det er bare å jobbe med sideroret for her er det trangt. Nå har jeg kommet forbi skogen og da er det bare å sette ut flap til 60°. Når hovedhjulene tar veibanen, så kjennes alt så riktig, det er bare å jobbe med flymaskinen, så etter en 60-70 meter stoppet den å rulle. Først når jeg skal begynne å taxe merker jeg hvor smalt det egentlig og må virkelig jobbe for å holde den unna grøftekantene.  

-Må si at dette er en opplevelse som virkelig er å anbefale om man har det riktige verktøyet, et fly med halehjul og god utsikt. Så hvorfor ikke prøve på noe nytt, det er en del papirarbeid for å kunne gjennomføre dette. Dette er faktisk gøy.. 

 
Crew fotografert foran Birddog’en, med pilot Jarle O. Mauritzen som nummer to fra venstre. Foto via Tore Gjørsvik
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com