Notice: Constant JSN_IMAGESHOW_DEPENDENCY already defined in /home/birddog/domains/birddog.no/www/public_html/administrator/components/com_imageshow/imageshow.defines.php on line 18
Cafe Finskog
Cafe Finskog
568 etter en landing på ski på Vermundsjøen.
Foto: Jarle O. Mauritzen

Det begynner å bli lenge siden 568 har vært ute av hangaren, og dette ble en strålende anledning for å lufte bikkja. Turen var planlagt i over en uke, da det lenge hadde vært spådd pent vær denne lørdagen. Slik ble det også som lovet for en gang skyld, ja når jeg ankom Kjeller var det ikke en sky på himmelen og minus 16 kalde grader.

Vinteroperasjoner er noe mer krevende

Vinteroperasjoner krever litt mer en den vanlige flyturen i godt vær, ja man bør være forberedt på det meste når man skal ferdes over store områder i løpet av kort tid. For det første må man være kledd for været på bakken, og man skal alltid tenke på vifta foran kan stoppe når man minst venter det. Da er det greit at man ikke fryser når man har kommet seg ned på bakken. Så det sier seg selv at det er godt med både ekstra klær, mat, varm drikke og sovepose i flyet.

Med operasjoner på ski så bør man også være forberedt, og skuffe og øks er noe av standard utrustningen som hører med i flyet. Om så ikke dette er nok så har vi med granbar, dette bruker vi til å kaste ned på snøen for å få referanser ved landing på store hvite flater. Ved parkering må man også putte granbar under skiene, for ikke å fryse fast.

Vakkert og hyggelig

Vel, nok om dette, etter å ha pakket flyet, så startet jobben med å få opp den fastfrosne hangarporten. Flyet sjekkes før dagens flytur, og det er da også viktig at skiene også sjekkes, nok olje, ja for nå har vi faktisk opptrekkbart understell.

Da flyet endelig står klart ute i kulda så er det bare å sette seg inn og starte opp, slik at ikke all varmen fra motor og kupe varmeren forsvinner før vi er i gang. Men som normalt så er det bare et par tørn så brummer bikkja som den skal tross under 16 blå denne dagen.

Etter alle prosedyrer med varmkjøring, og motorsjekk så er jeg klar. Jeg "liner" opp på bane 30 på Kjeller sammen med Cub LN-AER som skal til Fagernes, og vi tar av i formasjon. Når vi nærmer oss 2000 fot spitter vi, AER setter kursen opp mot Nittedal, og jeg tar en krapp sving mot venstre mot Sørum.

Turen opp til Vermundsjøen går stort sett "low level" og det er en nydelig dag for flyging. Flyr over mange vann som ser fristende ut for en ski landing, og det er ikke mye trafikk i luften denne lørdags morgen. Vel fremme på så kan jeg konstantere at det blir 568 som blir den første til å lande på Vermundsjøen i år, og på isen er det ikke et spor å se bare den brøytede banen. Så jeg gjør en overflyging for å sjekke forholdene, og bestemmer meg for å lande fra syd. På kort finale setter jeg 30 grader flaps, og alt ser bra ut for årets første landing på ski. Så kjenner jeg at skiene setter seg i snøen, og rutinemessig så holder jeg flyet i snøen en stund, så løfter jeg nesen og tar pent av igjen. Snur rundt og sjekker sporet fra luften, alt ser bra ut og jeg setter opp for en ny landing. Denne gangen så lar jeg flyet sette seg, og jeg kjører opp et spor i snøen. Kjenner nå at dette sitter, men kjører noen landinger til for å få trening. Det er lenge siden forrige gang bikkja hadde ski på bena.

Etter landing blir det en kort stopp på kafe Finnskog, og her har Ole Westby kommet fra Haga i mellomtiden. Det blir en kort prat, og litt kaffe før jeg setter turen mot Kjeller igjen.

Så dette må sies å ha vært en vellykket dag med en god tur på ski… 

 

 

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com